De naam zegt het eigenlijk al: afdeling inkoop zorgt dat alle benodigdheden om Huijbregts Groep (HG) te laten draaien, ingekocht worden. Denk hierbij aan energie, telefonie, internet en:

  • grondstoffen
  • verpakkingsmaterialen
  • werkkleding en -werkschoenen
  • werkmateriaal, zoals: messen, stiften, detecteerbare pennen, etc.
  • kantoorartikelen, zoals: pennen, (brief)papier, markeerstiften, nietmachines, ordners, etc.
  • diensten, zoals: transport, groenvoorziening, wasserij, etc.
  • levensmiddelen, zoals: koffie, thee, mayonaise, soep, etc.

 

Afdeling Inkoop is een commerciële afdeling die met name aan het begin van het Huijbregts-proces haar bijdrage levert. Om goede inkopen te kunnen doen, is onderzoek naar en onderhoud van leveranciers noodzakelijk. Er moeten inkoopcontracten gemaakt worden waar onder andere afspraken over kwaliteit, prijzen, levertijd, minima- en maxima bestelhoeveelheden en de geldigheidstermijn van het contract in vastgelegd worden.

 

Inkopen: een heuse sport!

We zoomen even in op de inkoop van grondstoffen. Deze worden over heel de wereld ingekocht. Zo komt witte peper bijvoorbeeld uit Indonesië, zwarte peper uit Vietnam en uienpoeder uit Egypte. Soms is dat omdat het product nu eenmaal nergens anders verkrijgbaar is of omdat het product in een ander land tegen een lagere prijs wordt aangeboden dan in Nederland. Het uitonderhandelen van prijzen en het op het juiste moment inkopen van producten, is volgens Michiel (inkoper bij HG sinds juni 2009) een heuse sport. Michiel: “Vooraf stel je jezelf een doel, bijvoorbeeld een maximale prijs die je voor een product wil betalen. Vervolgens ga je de onderhandelingen in en als het dan lukt om het desbetreffende product voor jouw prijs in te kunnen kopen, dan geeft dat veel voldoening voor je werk.”