Op vrijdag 20 november werden wij door Taleninstituut Regina Coeli in het zonnetje gezet op de Dag van de Ondernemer. 
 

Wat heeft taal te maken met poeders voor de levensmiddelenindustrie? Voor een antwoord op die vraag verplaatsen we ons naar het Spaanse Massanes. Hier wordt op dit moment een tweede Huijbregts fabriek ingericht. Het is de bedoeling dat de Spaanse collega’s straks op precies dezelfde manier werken als de medewerkers in Helmond.

“We gaan regelmatig met een aantal mensen naar Spanje om daar allerlei dingen te regelen. En meerdere Spaanse collega’s lopen een paar maanden mee in Helmond om het vak te leren”, vertelt Nicole Swinkels van de Huijbregts Groep. “Nederlandse collega’s die in Spanje een rol krijgen, zowel leidinggevenden als op de werkvloer, hebben Spaans geleerd. Zo kunnen zij hun kennis goed overbrengen. Wij vinden het belangrijk dat mensen zich verstaanbaar kunnen maken. Ook als medewerkers het Nederlands nog niet goed onder de knie hebben, dan zorgen wij ervoor dat ze het leren.”

Cindy van Herk van Regina Coeli vindt Huijbregts een mooi voorbeeld van hoe je beter kunt ondernemen door ervoor te zorgen dat medewerkers de juiste talen spreken. “Je hoort vaak ‘met Engels kom je de hele wereld rond’. Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Als een Spanjaard in het Spaans uitleg krijgt, dan zal hij precies snappen wat er uniek is aan de productiemethode. Met Engels is dat nog maar de vraag. Investeren in medewerkers door ze Spaans te leren, helpt Huijbregts om van de Spaanse fabriek een succes te maken.”