‘Onze werkdag is altijd afwisselend’


Benieuwd wat de medewerkers van onze afdeling quality assurance (Q&A, kwaliteit) doen op een werkdag? In deze blog kijken we een ochtendje mee. ‘Hoe onze dag eruitziet? Dat weten we van tevoren nooit. Ons werk is super afwisselend en we werken samen met alle afdelingen binnen Huijbregts.’

Starten met stand-up
Het is dinsdagochtend 9.30 uur. Tijd voor de dagelijkse stand-up van het Q&A-team van Huijbregts. Vandaag aanwezig: Maartje Cuppen, Helena Hernando Pastor, Cezarina Craita en Tomas Beket. ‘Tijdens zo’n stand-up blikken we terug op de vorige dag, vertelt Helena. ‘Zo weten we wat er nog open staat en kunnen we goed starten aan de nieuwe werkdag.’  Ondertussen gaat de telefoon van Tomas meerdere keren af. Dat hoort bij zijn functie als technoloog. ‘Ik ben als het ware de oren en ogen van Q&A op de werkvloer’, vertelt hij. ‘Als er iets speelt, weten ze mij en mijn collega te vinden. Daarna overleg ik weer met de rest van het team.’

Check, dubbelcheck
Tijdens het overlegmoment bespreken de vier ook andere zaken. Bijvoorbeeld of er dingen spelen in het lab en of er testen en audits op de planning staan.  ‘Bij elke verandering doen we opnieuw een test. Dat kan een nieuwe mix zijn, maar ook een nieuwe verpakking of een andere hoeveelheid’, legt Maartje uit. Daarnaast worden alle grondstoffen die binnen komen getest en gaan ook de eindproducten niet zonder een laatste check de deur uit. Vandaag staan er 36 nieuwe mixen om te testen op het programma. Klinkt dat als veel? ‘We hebben er ook wel eens meer dan 100’, vertelt Maartje.

Meekijken op de werkvloer
Ook een punt van overleg: de keren dat er een wachtwoord aan het proces wordt toegevoegd. Dat houdt in dat ergens in het proces een testmoment is. Er kan dan alleen doorgegaan worden als iemand van het Q&A-team mee heeft gekeken. Diegene voert daarna het juiste wachtwoord in, zodat er verder gewerkt kan worden. ‘Als we bijvoorbeeld merken dat er meerdere keren hetzelfde misgaat, dan kunnen we ter plekke kijken wat er speelt, vertelt Cezarina. Zij is zo’n 40 procent van haar tijd op de werkvloer te vinden. ‘Ik merk dat dat de productiemedewerkers een veilig gevoel geeft. Ze weten dat wij klaarstaan, meekijken en meehelpen.’

Elke dag leren
Na het bespreken van de onderwerpen moet Maartje snel naar een Teams-overleg met de Spaanse collega’s. Ze werkt al meer dan 20 jaar bij Huijbregts en kan de Spaanse locatie dus goed op weg helpen. Ook haar eigen collega’s profiteren van die kennis, vertelt Cezarina die sinds een paar maanden bij Huijbregts werkt. ‘Iedereen helpt me hier zo goed! Ik vind het heerlijk dat ik elke dag leer en me ontwikkel. Geen werkdag is hier hetzelfde.'

Vragen van klanten beantwoorden
Zo kan een mailtje van een klant met een vraag of verzoek de planning opeens veranderen. Gisteren ging Cezarina bijvoorbeeld aan de slag met een vraag over een zak die niet goed geseald was. ‘Ik heb daarom een A4’tje gemaakt met duidelijke uitleg over hoe het wel en niet moet. Die komen in de kantine te liggen en staan straks op de grote schermen. De klant is ook heel blij dat we laten zien dat we er meteen iets mee doen.’

Administratie
Helena is vaak achter haar computer te vinden. Bijvoorbeeld om audits voor te bereiden, maar ook om aan proces- en kwaliteitsverbeteringen te werken. ‘Aan de ene kant houden wij ons bezig met dingen die nú spelen, aan de andere kant willen we ook op de langere termijn werken aan kwaliteit’, vertelt ze. ‘Een groot deel van ons werk bestaat ook uit administratie, het vastleggen van wat we doen. Dat is bijvoorbeeld super belangrijk voor kwaliteitscontroles. Iemand kan wel zeggen dat ‘ie iets gecheckt heeft, maar het moet ook goed vastgelegd zijn volgens de wet- en regelgeving. Ook daarin spelen wij een belangrijke rol.’